Rabarberpaj

Jag gjorde ett nytt försök med bakningen idag. Köpte rabarber och rörde ihop en paj när jag kom hem. Jag hade mer rabarber än vad jag behövde till en form så det fick bli en extra paj med de resterande rabarberna och päron.

Smuldeg med havregryn:

100 gram smör eller margarin
2 msk socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
Lite vanligsocker

Fyllning:

1 kg rabarber
1 dl socker
2 msk potatismjöl

Blanda alla ingredienserna till degen så det blir lagom smulig. Gör vid rabarberna och lägg i en plastpåse, blanda sedan i sockret och potatismjölet så det blandas ordentligt. Lägg fyllning i en ungfast pajform och strö över degen.
Sätt ungen på 200 grader och låt pajen gräddas i cirka 20 minuter.

Låt er väl smakas.


Rabarberna.

Fyllningen av hackad rababer, socker och potatismjöl.

De färdiga pajerna.


Kommentarer
Postat av: Peter Almcrantz

Alltid lika kul att titta in i din blogg. Gillar bilderna från Lund. bodde och pluggade där under 3 år. Mmm en massa tips och recept, tack Johanna för en trevlig blogg

2010-05-28 @ 06:41:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0